Er dine medarbejdere tilfredse?

Der blæser nye vinde på Human Resource-området i disse år. En af hovedårsagerne er, at flere og flere får øjnene op for, hvordan teknologi kan hjælpe arbejdsgivere med at gøre arbejdspladsen bedre.

Af: Lasse Lundberg Andreasen

For nylig afholdt virksomheden RelationWise.dk konferencen Danmarks mest anbefalede virksomhed. Ayoe Anker Lausen HR Director Nordic i Estée Lauder svarede i et live interview på scenen på, hvad hendes organisation gør for at måle medarbejders arbejdsglæde.

Estée Lauder er nemlig en frontløber-virksomhed, når det gælder bestræbelserne på at udnytte nye digitale muligheder. Både i relationen med deres kunder og ikke mindst deres medarbejdere. Estee Lauder benytter app-teknologi som værktøj til bl.a. at indsamle data om medarbejdernes trivsel.

Løbende måling af medarbejdertilfredshed er en landvinding for mange virksomheder, fortæller Kristian Rix der også deltog i konferencen. Kristian er partner i Orchard MBC Aps, som er en virksomhed, der konceptudvikler ny teknologi indenfor behavioural change, blandt andet indenfor innovation og HR.

»Indtil nu har ledelsen i mange virksomheder typisk målt medarbejdertilfredshed en gang om året. Det betyder, at man ikke har mulighed for at lave løbende justeringer af virksomheden, når problemer f.eks. opstår.«

Men moderne organisationer abonnerer ikke længere på idéen om kun at lytte til medarbejderne en gang årligt. Fremtiden er at reagere, når der er ting, som skal ændres. HR-apps giver virksomhederne et præcist værktøj, som lader medarbejderne komme til orde på f.eks. daglig eller ugentlig basis. Frekvensen bestemmer virksomheden ofte selv i de gode apps, så den kan justeres ind efter den arbejdsgang og de resultater, virksomheden vil måle efter.

På scenen fortalte Ayoe Anker Lausen, hvordan Estée Lauder måler medarbejdertilfredsheden helt konkret.

»Vi måler via MoodStories. Vi bruger MoodStories til bedre at nå ud til vores medarbejdere i butik og være i dialog med dem. Så via deres telefon rater de deres arbejdsdag på app’en. Desuden er gamification og sociale features en del af app’en, så de kan kommunikere og f.eks. lægge film op. Alt sammen noget som motiverer dem til at bruge rating-systemet.«

Hvor tit måler I?

»Hver dag. Kl. 16 modtager de en besked om, at nu kan de rate deres arbejdsdag. På den måde får vi meget valid data om medarbejdernes oplevelser. Den store gevinst er, at vi kan kigge på trends i de data. Det er et godt supplement til det øjebliksbillede, vi tegner med en årlig undersøgelse. Det gør medarbejdertrivsel meget nemmere at forholde sig til.«

Hvad har I lært af målingerne?

»Det er stadig en proces, men vi har f.eks. lært, at vi skal bruge vores data ude blandt medarbejderne. De vil gerne se, hvad tendenserne er, så det lægger vi ud til lokale team-ledere og får medarbejderne til at indgå i dialog med deres lokale ledere. Og i fremtiden overvejer vi udelukkende at bruge MoodStories til tilfredshedsundersøgelser på lokalt niveau.«

Kort om MoodStories

Sig farvel til målinger og HR apps der ikke engagerer. Sig goddag til MoodStories - verdens første intelligente video coach og realtime feedbackapp!

Helt konkret er MoodStories en platform, hvor medarbejderne rater eller tilkendegiver, i hvor høj grad de er glad og tilfredse. Via sliders i app’en kan en medarbejder hurtigt sætte barometeret for, hvordan dagen har været.

MoodStories er Employee Engagement Surveying baseret på medarbejder-engagement og dermed et farvel til ”compliance surveying”. Ved udnyttelse af mobilen og apps fordele, samt gamification og sociale features leverer MoodStories en platform, hvor medarbejdere har lyst til at deltage dagligt, fordi det er sjovt og motiverende og formålet er klart for den enkelte.

Der kan være ting i en medarbejders privatliv eller andre faktorer, som betyder meget for, hvordan man vil vurdere en arbejdsdag. MoodStories har indarbejdet en række symboler, som man kan tilføje sin rating. På den måde bliver det muligt at tilføje enkle symboler til ratingen. Det gør målingerne lang mere brugbare for både medarbejder og ledelse, når man kan indikere, hvad der gør dagen god eller mindre god.

Se mere på www.moodstories.dk

Læs mere om konferencen Danmarks mest anbefalede virksomhed på:
www.relationwise.dk og dmav.dk.